Dnes budeme sněhové vločky tvořit, tedy modelovat ve 3D prostředí Autodesk TinkerCAD. Jedná se o webové prostředí pro 3D modelování, které někteří naši návštěvníci již znají. Místo skládání modelu jako „ze stavebnice“ tentokrát však pro 3D modelování použijeme blokové programovací prostředí CodeBlock, které je také součástí TinkerCADu.
Tutoriál
na vytvoření základu pro sněhovou vločku
Pomocí bloků s příkazy zde vkládáme předpřipravené 3D objekty, upravujeme jejich parametry a pomocí dalších bloků s nimi manipulujeme, kopírujeme, posouváme, rotujeme, slučujeme atd. Na obrázku níže je animace, jak taková „naprogramovaná“ vločka vzniká.
Textový návod a odkazy na předpřipravené modely základu i vločky najdete také zde.
A co s hotovým modelem? Pošlete nám jej na e-mail: puda@knihovna.policka.org. Model ve formátu STL můžeme vytisknout na 3D tiskárně, ve formátu SVG vyříznout na laseru…
V přírodě se sice žádné dvě vločky neopakují, vy si ale takto můžete snadno a rychle úpravou parametrů udělat celou soupravu stejných vloček od podtácku, přes naušnice až po papírové vločky na okno nebo…
Křivky (formát SVG) pro laser a vystřihovánky & 3D tisk
Šablona pro vystřihovací vločku ve formátu SVG. Ve vektorovém programu, například InkScape otevřete staženou šablonu a vzorovou vločku nahraťe vaší vločkou – umístěnou do správné vrstvy a zarovnanou na střed (stránky). Vytiskněte, poskládejte podle naznačených skladů a odstřihněte prošedivělé části. Vločku rozložte.